Mestnik
Aktualno

Napeti dnevi pred koncem šole: kako stres vpliva na mlade

Konec šolskega leta prinaša zaključne ocene, izpite, predstavitve, dodatne naloge in pogosto tudi občutek strahu, da bo kaj zamujeno ali premalo pripravljeno. Učenci in dijaki so v tem obdobju pod pritiskom, da dosežejo čim boljše rezultate, kar lahko sproži intenziven stres – bodisi zaradi pričakovanj sami pri sebi bodisi zaradi pričakovanj staršev in učiteljev.

Stalna napetost lahko vodi v nastanek tesnobe, motenj spanja, težave s koncentracijo, fizične težave (glavoboli, prebavne motnje) ali depresivna stanja. Zlasti za občutljivejše učence – na primer tiste z anksioznimi osebnostmi ali slabšimi učnimi veščinami – je takšna obremenitev izjemno zahtevna .

Raziskava med več kot 5.100 otroki in mladostniki je pokazala, da 17 % jih vsaj enkrat na teden težko zaspi, 14 % čuti nervozo, 13 % je razdražljivih – stanje po epidemiji covida-19 je po ocenah še slabše.

Šolski stres je povezan s pričakovanji staršev in učiteljev – dekleta so posebej občutljiva na fiziološke in psihološke simptome. 

Razlike med spoloma in starostnimi skupinami

Dekleta pogosto zaznavajo večjo stopnjo stresa, ki se pokaže v obliki tesnobe, nezadostnega apetita in koncentracije, fantje pa se stres odzivajo bolj vedenjsko – izostajanje, zanemarjanje učenja. Stres raste z leti šolanja – najmočnejši so simptomi pri devetošolcih in dijakih, ki se bližajo maturam ali sprejemnim izpitom.

Ali starši in družinski vzorci vplivajo?

Starševska pričakovanja pogosto povečajo pritisk, posledično se poveča obremenjenost otrok . Hkrati so otroci danes izpostavljeni še dodatnim pritiski, kot so družbena omrežja, primerjanje z vrstniki in strah pred prihodnostjo. Starši se dolgoročno odločajo, da mladostniki živijo dlje doma, kar lahko vodi v težje osamosvajanje in več družinskih napetosti.

Kratkoročno večji stres lahko preraste v kronično tesnobo, motnje spanja ali depresivne motnje. Dolgoročne posledice so lahko nizko samospoštovanje, strah pred neuspehom ali izogibanje zahtevnim situacijam v prihodnosti – vse, kar zmanjšuje razvojno blagostanje mladih.

Da preprečimo prehod teh stisk v travme, je nujno graditi podporne okolje doma in v šoli, pa tudi na sistemski ravni. Šele takrat bodo zaključna obdobja ne le izziv, ampak tudi priložnost za rast.

Spletno mesto uporablja piškotke zaradi boljše uporabniške izkušnje. Z uporabo naše spletne strani potrjujete, da se z njihovo uporabo strinjate. Soglašam Več o piškotkih