Konec letošnjega aprila smo na Mestni občini Novo mesto prejeli končno poročilo ARSO o meritvah kakovosti zraka, ki so jih opravili od januarja do aprila 2019 na šestih lokacijah v MO Novo mesto. V času meritev je bilo zabeleženih 20 dni, ko je bila na različnih merilnih mestih presežena mejna dnevna vrednost onesnaženja s PM10 delci (- 50 µg/m3). Dnevi s preseganjem mejne vrednosti so bili zabeleženi v januarju in februarju, medtem, ko v marcu in aprilu preseganj ni bilo.
Največji vir onesnaženja zraka predstavljajo transportni izpusti
Zbrani podatki kemijske analize virov PM10 delcev v letu 2019 kažejo, da so največji vir onesnaženja v Novem mestu sekundarni izpusti. To so delci, ki nastanejo s kemijskimi reakcijami iz primarnih onesnaževal (žveplov dioksid in amonijak), večina niso posledica lokalnih virov, temveč transporta na daljše razdalje (t.i. »long range transport«), ki predstavlja približno 40 odstotkov onesnaženja. Pomembni viri onesnaženja so tudi izpusti iz cestnega prometa in izpusti iz malih kurilnih naprav na biomaso – v približno enakem deležu, vsak vir v približno 20 odstotkih.
Glede na dostopne podatke lahko zaključimo, da zaenkrat o bistvenih spremembah onesnaženosti v razponu različnih let še ne moremo govoriti. Nihanja oz. število dni preseganja mejnih vrednosti trenutno pripisujemo predvsem meteoroloških dejavnikom (veter in padavine), za boljšo kakovost zraka v našem okolju, pa bo potrebnega še nekaj truda, saj se še vedno ne moremo šteti med občine z dobro kakovostjo zraka. Leto 2020 bo tako pokazalo ali dosedanji ukrepi prinašajo otipljive rezultate.
Vprašanje neučinkovitosti malih kurilnih naprav
Ugotavljamo, da bomo morali vsi skupaj konstruktivno delovati predvsem na vprašanju neučinkovitih malih kurilnih naprav, ki glede na njihov delež v energetskem sistemu, predstavljajo nesorazmerno obremenitev okolja. Pri tem je potrebno zagotoviti tudi razumevanje občanov, za katere je dobro, da so seznanjeni z dejstvom, da lahko za boljšo kakovost zraka veliko storijo tudi sami, z uporabo primernih načinov ogrevanja.
Celostna prometna strategija Mestne občine Novo mesto
Vodilo na področju zmanjševanja onesnaženja zraka zaradi vplivov cestnega prometa je Celostna prometna strategija Mestne občine Novo mesto, ki v pomembnem obsegu naslavlja tudi trajnostne oblike mobilnosti, ki neposredno vplivajo na boljšo kakovost zraka. Na področju onesnaženja zraka zaradi cestnega prometa so naši ukrepi usmerjeni predvsem v izboljšanje sistemov javnega potniškega prometa s poudarkom na čistih virih energije, zagotavljanje osnovne polnilne infrastrukture za električna vozila (polnilne postaje in parkirišča), ukrepe na področju trajnostne mobilnosti s poudarkom na hoji in kolesarjenju z zagotavljanjem nujno potrebne infrastrukture ter sistemov kot je npr. sistem souporabe koles GONm.
Celotno poročilo si lahko preberete tukaj.
Občina Novo mesto