Šola Lila v Novem mestu deluje po načelih Vzgoje za življenje, ki so jih pred dobrimi 40-imi leti razvile v ZDA. Ameriške šole, ki po njih delujejo, pa se imenujejo Living Wisdom School. Njihova posebnost so manjši razredi, ki omogočajo osredotočanje na vsakega posameznega učenca in učitelja ter njune potrebe. V izobraževalni proces sta vključena tudi joga in meditacija, poudarek je na razvoju koncentracije, poguma, dobrih navad in odnosov. Šole povezuje mednarodni center Education For Life v Kaliforniji, ki podeljuje certifikate učiteljem, skrbi za mentoriranje in izmenjave učiteljev.
Šola Lila deluje po principih Vzgoje za življenje
Septembra 2013 je v Ljubljani s poukom po principih Vzgoje za življenje začela prva generacija otrok, učiteljev in staršev in v letošnjem letu obsega že 4 kombinirane skupine. Leta 2016 je postal program ‘Lila – Osnovna šola po načelih Vzgoje za življenje’ javno veljaven, leta 2017 pa je bila OŠ Lila Ljubljana vpisana v razvid OŠ do tretjega razreda, danes do devetega razreda.
V Novem mestu smo septembra 2018 po programu vzgoje za življenje začeli s poučevanjem prve generacije otrok in v šol. l. 2021/22 vpisujemo že otroke od 1. do 5. razreda. Naša šola bo rasla z njimi do 9. razreda in vsako leto bomo na novo sprejemali nove prvošolce oz. tudi v višje razrede, če se bo sprostilo kakšno mesto. Poučevanje v Novem mestu se trenutno izvaja pod statusom ‘šolanja na domu’ in za izvajanje programa starši plačujejo šolnino.
Poslanstvo: Soustvarjanje okolja za celostni razvoj otrok in odraslih in omogočiti posamezniku, da odkriva sebe in svet ter razvija svoje notranje potenciale in veščine za življenje
V šolo vključeni otroci iz različnih občin: Ker je naša šola še majhna, se zelo radi povezujemo z ljubljansko enoto
»Učenje v toku«
Pri poučevanju uporabljamo princip »učenje v toku« (ang. Flowlearning), ki ga je razvil Joseph Cornell pri svojem delu z otroki in odraslimi. Temelj principa je, da za učenje potrebujemo dovolj energije, ki jo učitelj nato usmeri v osredotočeno spoznavanje nove snovi. Hkrati pa Cornell predlaga, da je za osvojitev snovi potrebna tudi neposredna izkušnja učene snovi in da deljenje svojih izkušenj z ostalim preko pripovedovanja, risanja ipd. krepi vezi v skupini. V Lili je veliko projektnega in predvsem skupinskega dela in s tem veliko trenutkov za učenje odnosov, sodelovanja, organizacije, razumevanja, spoštovanja in sprejemanja. Prav tako je veliko tematskega učenja, kjer povezujemo in osmislimo vsebine različnih predmetov oz. prepletemo cilje različnih predmetov v eno celoto.
Tudi pri nas se šolsko leto deli na dve ocenjevalni obdobji, vendar pa je ocenjevanje v vseh treh vzgojno izobraževalnih obdobjih opisno (za potrebe vpisa v javno šolo se opisne ocene pretvori v standardne ocene). Vrednotimo tudi govorne nastope, pisne izdelke (učni listi, pisno preverjanje znanja), likovne in tehnične izdelke, praktične predstavitve …
V času epidemije so pouk izvajali na daljavo, tako da so bili otroci vsak dan v stiku s sošolci kot učiteljicama preko spleta.
Posebnosti šole Lila:
– kombinirani oddelki z največ 15 učenci,
– v posameznem oddelku sta dva učitelja,
– dodatni predmeti od prvega razreda naprej: osebni razvoj, razumevanje ljudi in sodelovanje ter španski jezik,
– trije odmori, ki časovno niso v naprej določeni,
– veliko učenja v naravi,
– v izobraževalni proces sta vključena joga in meditacija,
– v šoli jemo vegetarijansko in vegansko hrano,
– »učenje v toku« – izkustveno učenje,
v vsak učni proces vključujemo orodja zrelosti, t.j. da otrok razvije telo, čustva, voljo in um,
ni delovnih zvezkov, domačih nalog načeloma ni oz. so posamezne projektne naloge ali potrebno utrjevanje kot npr. branje, poštevanka, učenje pesmic, utrjevanje snovi.
Več informacij o nas najdete na spletni strani šole (www.sola-lila.si) in na spletni strani ameriške organizacije Education for Life (www.edforlife.org).