Mestnik
Featured

Šola Lila v Novem mestu spodbuja »vzgojo za življenje«

Šola Lila v Novem mestu deluje po načelih Vzgoje za življenje, ki so jih pred dobrimi 40-imi leti razvili v ZDA, ameriške šole, ki po njih delujejo, pa se imenujejo Living Wisdom School. Njihova posebnost so manjši razredi, ki omogočajo osredotočanje na vsakega posameznega učenca in učitelja ter njune potrebe. V izobraževalni proces sta vključena tudi joga in meditacija, poudarek je na razvoju koncentracije, poguma, dobrih navad in odnosov. Šole povezuje mednarodni center Education For Life v Kaliforniji, ki podeljuje certifikate učiteljem, skrbi za mentoriranje in izmenjave učiteljev.

Šola Lila deluje po principih Vzgoje za življenje

Septembra 2013 je v Ljubljani s poukom po principih Vzgoje za življenje začela prva generacija otrok, učiteljev in staršev in v letošnjem letu obsega že 4 kombinirane skupine. Leta 2016 je postal program ‘Lila – Osnovna šola po načelih Vzgoje za življenje’ javno veljaven, leta 2017 pa je bila OŠ Lila Ljubljana vpisana v razvid OŠ do tretjega razreda, danes do petega razreda.
V Novem mestu smo septembra 2018 po programu vzgoje za življenje začeli s poučevanjem prve generacije otrok in v šol. l. 2020/21 vpisujemo že otroke od 1. do 4. razreda. Naša šola bo rasla z njimi do 9. razreda in vsako leto bomo na novo sprejemali nove prvošolce oz. tudi v višje razrede, če se bo sprostilo kakšno mesto. Poučevanje v Novem mestu se trenutno izvaja pod statusom ‘šolanja na domu’ in za izvajanje programa starši plačujejo šolnino.

V šolo vključeni otroci iz različnih občin

Da se šola ustanovi v posameznem okraju, je potrebna tako iniciativa staršev kot želja posameznih učiteljev, ki jim je blizu naš način poučevanja. V naši šoli imamo otroke iz različnih občin in zanimanje za vpis se iz leta v leto povečuje. Naš namen je, da se predstavimo okolju in da ljudje spoznajo, da obstaja alternativa poučevanja otrok tudi na Dolenjskem. Ker je naša šola še majhna, se zelo radi povezujemo z ljubljansko enoto in smo tudi to šolsko leto začeli s skupnim taborom v Beli krajini. Tako začutijo naši otroci in učitelji, da je Lila zgodba širša, vendar z istim poslanstvom: Soustvarjanje okolja za celostni razvoj otrok in odraslih in omogočiti posamezniku, da odkriva sebe in svet ter razvija svoje notranje potenciale in veščine za življenje. Še kako se zavedamo, da je prav vsak otrok edinstven, drugačen in zelo se trudimo, da je vsak od njih viden in slišan v svojem bistvu in da je podprt tako v svojih talentih kot tudi na svojih šibkih področjih.

»Učenje v toku«

Pri poučevanju uporabljamo princip »učenje v toku« (ang. Flowlearning), ki ga je razvil Joseph Cornell pri svojem delu z otroki in odraslimi. Temelj principa je, da za učenje potrebujemo dovolj energije, ki jo učitelj nato usmeri v osredotočeno spoznavanje nove snovi. Hkrati pa Cornell predlaga, da je za osvojitev snovi potrebna tudi neposredna izkušnja učene snovi in da deljenje svojih izkušenj z ostalim preko pripovedovanja, risanja ipd. krepi vezi v skupini. V Lili je veliko projektnega in predvsem skupinskega dela in s tem veliko trenutkov za učenje odnosov, sodelovanja, organizacije, razumevanja, spoštovanja in sprejemanja. Prav tako je veliko tematskega učenja, kjer povezujemo in osmislimo vsebine različnih predmetov oz. prepletemo cilje različnih predmetov v eno celoto.

Tudi pri nas se šolsko leto deli na dve ocenjevalni obdobji, vendar pa je ocenjevanje v vseh treh vzgojno izobraževalnih obdobjih opisno (za potrebe vpisa v javno šolo pa se opisne ocene pretvori v standardne ocene). Vrednotimo pa tudi govorne nastope, pisne izdelke (učni listi, pisno preverjanje znanja), likovne in tehnične izdelke, praktične predstavitve …
V času epidemije smo že od prvega dne pouk izvajali na daljavo, tako da so bili otroci vsak dan v stiku tako s sošolci kot z učiteljicama preko spleta. Enim je ta čas prinesel učenje samostojnosti in dvig samozavestni, drugim se je povečal pomen prijateljstva in telesne bližine. Res so bili veseli, ko so se ponovno srečali.

Odprti za nove zgodbe

Še vedno smo odprti za nove otroke, nove zgodbe, nove vpise, saj spoznavamo, da se bogatimo z vsako novo družino in imajo otroci tako več možnosti za osebni razvoj, za spoznavanje osebne edinstvenosti in neponovljivosti vsakega človeka, za spoznavanje drugih kultur ter sodelovanja. Hvaležni smo, da je zaživela skupina tudi v Novem mestu in pri nas je dobrodošel prav vsak, ki si nas želi spoznati iz kakršnegakoli vzroka.

Posebnosti šole Lila:

  • kombinirani oddelki z največ 15 učenci,
  • v posameznem oddelku sta dva učitelja,
  • dodatni predmeti od prvega razreda naprej: Osebni razvoj, Razumevanje ljudi in sodelovanje ter Španski jezik,
  • trije odmori, ki časovno niso v naprej določeni,
  • veliko učenja v naravi,
  • v izobraževalni proces sta vključena joga in meditacija,
  • v šoli jemo vegetarijansko in vegansko hrano,
  • »učenje v toku« – izkustveno učenje,
  • v vsak učni proces vključujemo orodja zrelosti, t.j. da otrok razvije telo, čustva, voljo in um,
  • ni delovnih zvezkov, domačih nalog načeloma ni oz. so posamezne projektne naloge ali potrebno ponavljanje kot npr. branje, poštevanka, učenje pesmic.

Več informacij o nas najdete na spletni strani šole (www.sola-lila.si) in na spletni strani ameriške organizacije Education for Life (www.edforlife.org).

Starši in otroci so povedali:

Ker ponavadi več povedo slike in mnenja uporabnikov, to so pri nas starši in otroci, pa prilagamo nekaj njihovih izjav:

»OŠ Lila naju spominja na naslednji znani citat:
‘Ko sem bil star 5 let, mi je mama vedno govorila, da je sreča ključ do življenja. Ko sem hodil v šolo, so me vprašali, kaj želim postati, ko odrastem. Zapisal sem “srečen”. Rekli so mi, da nisem razumel naloge, jaz sem jim odgovoril, da ne razumejo življenja.’ John Lennon
Seveda, lahko bi imeli nov avto, lahko bi imeli že novo hišo, lahko bi imeli vse komplete lego kock, nova kolesa, oblačila priznanih znamk,…  žal tega nimamo. Meniva, da nič od tega v življenju ne bo pomembno, če otrok ne bo srečen. Šola Lila je najino največje darilo, ki sva mu ga dala. Ko opazujeva rezultate pri najinem sinu zadnje dve leti, niti za trenutek ne obžalujemo odločitve v nobenem primeru, četudi bi se naše poti že jutri razšle. Življenjske veščine, ki jih ima možnosti razvijati, mu bodo ostale za vse življenje.« Teja in Andrej Fabjan

»Hvaležna sem, ker imam tako dobro šolo, saj imamo počitek in igranje. Všeč mi je tudi kosilo. Hvaležna sem, da imam  prijatelje.« Kiara

»Hvaležen sem za sebe. za mojo družino in za prijatelje.« Mojmir

»Hvaležen sem za prijatelje, da gremo k potočku in da se igram z Maksom. Hvaležen sem tudi, da se lovimo, da se malo naučim in ker imam dobre učiteljice.« Žan

»Maks me je naučil računati, risati živali in na njemu mi je všeč, ker je tako razigran.« Lovro

»Pri Kiari mi je všeč, da je pridna in da ima dolge lase. Naučila me je, kako biti tiho.« Žan

»Od Gabriela sem se naučil risati okostnjake. Na Gabrielu mi je všeč, ker je prijazen do mene in všeč mi je, ker je radoveden.« Maks

Ketja Čelič, vodja zasebne šole Lila Novo mesto

Sorodni članki

Spletno mesto uporablja piškotke zaradi boljše uporabniške izkušnje. Z uporabo naše spletne strani potrjujete, da se z njihovo uporabo strinjate. Soglašam Več o piškotkih